Focus

Eén op twee gebruikers van ontmoetingssites blijft zich hiervoor schamen.

Rendez-Vous.be hield een onderzoek bij zijn gebruikers

Brussel, 8 februari 2011 - Voor Rendez-Vous.be, de eerste ontmoetingssite in België, had het nieuwe jaar heel wat nieuwigheden in petto. Speciaal voor Valentijn hield dit ontmoetingsplatform voor vrijgezellen op zoek naar liefde en vriendschap en toekomstige geliefden een onderzoek bij zijn Belgische leden. Voor dit online onderzoek werden in december vorig jaar meer dan 2.500 Belgische gebruikers van Rendez-Vous.be ondervraagd.

Bijna de helft van de ondervraagden van Rendez-Vous.be, verzwijgt zijn aanwezigheid op ontmoetingssites voor familie en vrienden (51% NL / 48% FR). Toch geeft 14% van hen aan dat ze het van de daken zouden schreeuwen dat ze lid zijn van een ontmoetingsplatform.

Voor Dieter Kraewinkels - Managing Director van Cinenews.be, Netevents.be en Rendez-Vous.be - tonen deze cijfers een positieve trend aan : "Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt een duidelijke evolutie in de gewoonten en de mentaliteit van onze samenleving. Als één van de grondleggers van Rendez-Vous.be, die eveneens alle ontwikkelingen van dichtbij heeft meegemaakt, kan ik bevestigen dat men 13 jaar geleden veel discreter was. Zonder dat het een taboe is, houdt men het liever voor zichzelf dat men is ingeschreven op een ontmoetingssite."

9 op 10 respondenten beweren dat ze eerlijk waren bij het opstellen van hun profiel. Ze willen namelijk niet het risico lopen om bij een eventueel afspraakje hun date teleur te stellen. 4% van de ondervraagden deelt deze zorg niet en heeft een fictief profiel aangemaakt. Een andere 4% van de respondenten heeft dan weer zijn of haar profiel wat aangepast om meer kans te maken op de site.

Het zal niet verbazen dat het in de eerste plaats de leeftijd (26% NL / 15% FR) en het uiterlijk (24% NL / 16% FR) van de kandidaten zijn waarop gebruikers van datingsites hun aandacht richten. Daarna volgen het publieke bericht met de voorstelling van de persoon (11% NL / 13% FR) en zijn of haar hobby's (7% NL / 10%FR).

De overgrote meerderheid van de ondervraagden (85%) surft thuis naar ontmoetingssites. Opvallend is dat ongeveer 1 op 10 ondervraagden aangaf vanaf het werk naar ontmoetingssites te surfen. Dit percentage was groter in Franstalig België waar 12% van de ondervraagden beweert vanaf kantoor te surfen naar ontmoetingssites (tegenover 'slechts' 8% van de Nederlandstaligen). Bijna 4% van de ondervraagden surft naar ontmoetingssites van waar hij wil via een mobiele applicatie.

Rendez-Vous.be is het eerste Belgische platform waar een maximum aantal personen elkaar kunnen ontmoeten op een natuurlijke, gemakkelijke en aangename manier. Uit het online onderzoek blijkt verder nog dat de zoektocht naar een nieuwe partner volgt na een breuk (38%). Toch is de zoektocht naar een partner niet de enige reden waarom mensen naar ontmoetingssites surfen: surfers (20%) zijn ook op zoek naar vriendschap. Verder blijkt uit het onderzoek dat er bij 45% van de ondervraagden slechts enkele weken verstrijken tussen het eerste online contact en de eerste date.

Een nieuw jaar, een nieuwe look

Rendez-Vous.be is het nieuwe jaar ingegaan met een moderne look waardoor het gebruiksgemak nog groter wordt. Sinds 28 januari is de 2.0 versie van de website niet alleen veel aantrekkelijker, maar ook de navigatie is gebruiksvriendelijker geworden. Verder bleef de logische opbouw en de verschillende bestaande functies behouden.
Deze nieuwe versie van de website zorgt natuurlijk niet voor wijzigingen aan de bestaande profielen : integendeel, de reeds ingeschreven gebruikers zullen heel snel alle voordelen ontdekken !


"De populairste ontmoetingssite in België is in de laatste 13 jaar constant geëvolueerd" zegt Dieter Kraewinkels. "Deze nieuwe look is de laatste, en meteen ook de meest zichtbare, van de afgelopen evoluties. We hebben de website mooier en praktischer gemaakt en dit rekening houdend met de vele voorstellen en opmerkingen van onze leden. Rendez-Vous.be behield de logische opbouw en de verschillende functies, die aan de basis lagen van zijn succes, maar stopte deze in een nieuw modern kleedje".

Enkele cijfers* met betrekking tot Rendez-Vous.be :
- 40.000 actieve leden
- Aantal unieke bezoekers per maand: 349.000
- Aantal bezochte pagina's per maand: 42.930.000
- Aantal unieke bezoekers per dag : 22.500
- Aantal bezochte pagina's per sessie : 33,93

Over Rendez-Vous.be

Rendez-Vous.be, de pionier van de community websites op de Belgische markt, is het eerste Belgische sociale netwerk : ongeveer 40.000 actieve leden ontmoeten er regelmatig, in een aangename en ontspannen sfeer, nieuwe vrienden of bouwen een amoureuze relatie op. Bij de lancering in 1997 was de site eerder een portaalwebsite (TV, Cine ...) maar Rendez-Vous.be is al snel uitgegroeid tot een sociaal netwerk van ontmoetingen. En met succes : de afgelopen 13 jaar werden ongeveer 1.970.000 profielen gecreëerd.
In oktober 2006 krijgt de groep Rossel Rendez-Vous.be in handen. Na tien jaar van snelle ontwikkeling en een steeds groter wordende concurrentie, wordt Rendez-Vous.be in de Net Events Media geïntegreerd. Rendez-Vous.be sluit zich hierdoor aan bij het aanbod van ontspannings- en cultuurwebsites van de Net Events Media : evenementenagenda (Netevents.be), bioscoopprogrammatie en filmactualiteit (Cinenews.be), online ticketverkoop (Ticketnet.be) en sociaal ontmoetingsnetwerk (Rendez-Vous.be). Samen hebben de 4 websites elke maand meer dan één miljoen bezoekers.

*Officiële CIM-cijfers (www.cim.be) gemiddelde cijfers op basis van 6 maanden (01/07/2010 - 31/12/2010)

Persberichten

Net Events News